Spacer leśną ścieżką przyrodniczo-kulturową w Hucie Garwolińskiej

Jeśli tak jak my lubisz kontakt z przyrodą, to tym razem zapraszamy Cię na wspólny spacer po leśnej ścieżce przyrodniczo-kulturowej w Hucie Garwolińskiej. Mamy nadzieję, że dzięki naszej relacji zainspirujemy Cię do poznawania swojej własnej okolicy lub podążania naszymi śladami.

Wiosna, to idealny czas na zwiedzanie okolicznych terenów leśnych. A dlaczego? Bo jest to najpiękniejszy czas w przyrodzie. Po zimie znowu jesteśmy blisko natury, możemy obserwować jak wszystko budzi się do życia. Podziwiamy pierwsze kwiaty, wsłuchujemy się w radosny śpiew ptaków oraz podglądamy ich codzienne życie, np. jak budują gniazda, łączą się w pary. Widzimy wszystko, co dzieje się wokół nas, gdyż nie ma jeszcze liści, które niestety, ale przysłaniają tętniące życie w koronach drzew. To czas, kiedy możemy spędzić tu tyle chwil, ile chcemy, gdyż nic nam w tym nie przeszkadza. Nie ma jeszcze komarów, które w lecie nie pozwalają nam delektować się leśnymi spacerami.

Jednodniowa wycieczka poza Warszawę

Ciepłe, wiosenne weekendy zachęcają wręcz do jednodniowych wypadów poza Warszawę. Po ciężkim tygodniu pracy warto na chwilę zapomnieć o codziennych sprawach. A nic tak nie relaksuje jak obcowanie z naturą, z dala od miejskiego zgiełku. Dlatego też postanowiliśmy bliżej poznać naszą najbliższą okolicę i w każdy wolny weekend organizować sobie krótkie wycieczki poza miasto.

leśna-ścieżka-przyrodniczo-kulturowa-33

W tym roku nasze terenowe zwiedzanie rozpoczęliśmy od dydaktycznych ścieżek położonych blisko wody. Najpierw był Park Młociński, o którym pisaliśmy tutaj, następnie ścieżka edukacyjno-krajoznawcza Serock-Jadwisin. Tym razem zapuściliśmy się nieco dalej wgłąb Mazowsza, by sprawdzić jak wygląda leśna ścieżka przyrodniczo-kulturowa w Hucie Garwolińskiej. Nie do końca wiedzieliśmy, co dokładnie tam na nas czeka, ponieważ niewiele jest informacji i zdjęć na jej temat w internecie. Wiedzieliśmy tylko, że jest taka leśna ścieżka i że po drodze będziemy mijać Leśne Mini Zoo w Cyganówce, o którym więcej napiszemy w oddzielnym poście. Lubimy odkrywać nieznane nam tereny więc nie zastanawiając się długo, zapakowaliśmy się do auta i pojechaliśmy odkrywać kolejny obszar Mazowsza. To, co tam zastaliśmy, przeszło nasze najśmielsze oczekiwania. Była to jedna z fajniejszych tegorocznych jednodniowych wycieczek, gdzie spełniło się nasze wiosenne marzenie. A jakie? Dowiecie się w dalszej części artykułu.

leśna-ścieżka-przyrodniczo-kulturowa-51

Czy warto jechać aż 60 km za Warszawę na spacer?

Zdecydowanie tak! Jeśli nie lubisz tłumów, które niestety, ale są we wszystkich warszawskich atrakcjach i parkach zieleni, to wystarczy oddalić się trochę od stolicy, aby w  spokoju obserwować otaczającą nas florę i faunę. Wyjeżdżając poza miasto poczujesz się swobodniej i lepiej wypoczniesz podczas spaceru, gdzie skupisz się wyłącznie na podziwianiu przyrody, a nie tylko innych twarzy.

leśna-ścieżka-przyrodniczo-kulturowa-25

Leśna ścieżka przyrodniczo-kulturowa w Hucie Garwolińskiej znajduje się około 60 km od Warszawy, czyli ponad godzina drogi autem. Miejsce to powstało w 2001 roku jako wspólna inwestycja Starostwa Garwolińskiego i Nadleśnictwa Garwolin. Ścieżka ma wiele do zaoferowania i na pewno można spędzić tu cudowne chwile. My przez dłuższy czas mieliśmy edukacyjną polanę i miejsce na ognisko na wyłączność. A nawet jeśli już ktoś się pojawiał, to tylko na chwilę i zaraz znikał w zakamarkach leśnej ścieżki.

leśna-ścieżka-przyrodniczo-kulturowa-45

Edukacyjna polana

Na początku leśnej ścieżki przyrodniczo – kulturowej, obok dużego parkingu, znajduje się olbrzymia polana, której nie można pominąć. My spędziliśmy tutaj bardzo dużo czasu zapoznając się ze wszystkimi ciekawostkami znajdującymi się w tym miejscu.

Wiedzę chłoniemy tu już od samego wyjścia z auta. Już na parkingu znajduje się tablica z Regulaminem korzystania z leśnej ścieżki przyrodniczo-kulturowej. Na całej polanie rozmieszczonych jest 10 tablic tematycznych i edukacyjnych. Poznamy tu krótką charakterystykę lasów występujących na tym terenie. Dowiemy się jakie gatunki drzew występują na trasie ścieżki oraz dokładnie przyjrzymy się ich podłużnym i poprzecznym przekrojom. Nauczymy się warstw lasu oraz jakie spełnia on funkcje. Zapoznamy się ze skrzydlatymi  mieszkańcami tych terenów, owadami czy tutejszymi zwierzętami. Bliżej przyjrzymy się mrówkom, dowiemy się z czego budują swoje kopce oraz poznamy ich rolę w ekosystemie. Zdobyte tu informacje przyczynią się do zmiany naszego podejście do mrówek i innych stworzeń zamieszkujących naszą najbliższą okolicę.

leśna-ścieżka-przyrodniczo-kulturowa-37

leśna-ścieżka-przyrodniczo-kulturowa-41

leśna-ścieżka-przyrodniczo-kulturowa-42

Dzieci na pewno zainteresują się drzewem z budkami lęgowymi dla ptaków, obok którego znajduje się stół z tabliczkami opisującymi każdy typ domku. Nie przejdą też obojętnie obok olbrzymiego pająka z siedziskami oraz przypiętymi tabliczkami informującymi jakie owady i inne stworzenia można tu spotkać. Maluchy zagrają na leśnych cymbałach, które niestety nie są już kompletne, ale nadal spełniają swoją funkcję. Mali sportowcy spróbują swoich sił w soku w dal i sprawdzą do jakiego zwierzęcia mogą porównać swój skok. A dusze naukowe zdobędą wiedzę na temat obiegu wody w przyrodzie. Dla starszaków przewidziane są też leśne zadania sprawdzające zdobytą wiedzę.

leśna-ścieżka-przyrodniczo-kulturowa-01

leśna-ścieżka-przyrodniczo-kulturowa-11

leśna-ścieżka-przyrodniczo-kulturowa-07

leśna-ścieżka-przyrodniczo-kulturowa-22

leśna-ścieżka-przyrodniczo-kulturowa-31

leśna-ścieżka-przyrodniczo-kulturowa-17

Osoby lubiące aktywny tryb życia mogą skorzystać z plenerowej siłowni. Leśną ścieżkę przyrodniczo-kulturową można przejść na piechotę, przejechać rowerem albo pokonać ją biegnąc.

leśna-ścieżka-przyrodniczo-kulturowa-13

leśna-ścieżka-przyrodniczo-kulturowa-12

leśna-ścieżka-przyrodniczo-kulturowa-20

Spacer po leśnej ścieżce przyrodniczo – kulturowej

Po zapoznaniu się ze wszystkimi ciekawostkami znajdującymi się na edukacyjnej polanie, najwyższy czas wybrać się na spacer leśną ścieżką przyrodniczo – kulturową. Długość trasy to około 3,8 kilometra. Znajduje się na niej 10 tematycznych przystanków, na których umieszczono 14 tablic informacyjnych.

leśna-ścieżka-przyrodniczo-kulturowa-46

leśna-ścieżka-przyrodniczo-kulturowa-09

Przez znaczną część trasy wędruje się po brukowanej dróżce. W naturalnym środowisku odnajdziemy tu dopiero co poznane gatunki drzew, owady, czy inne stworzenia żyjące na tym terenie. A pomogą nam w tym umieszczone na całej długości ścieżki tabliczki informacyjne z nazwami oglądanej roślinności czy opisujące występujące tu ciekawe zjawiska w postaci alei wierzbowej, dziupli w drzewie obumarłym, czy budek lęgowych. Podczas spaceru leśną ścieżką przyrodniczo-kulturową natkniemy się również na interesujące konstrukcje drewniane, takie jak posyp dla bażantów, paśniki, czy karmniki dla zwierząt.

leśna-ścieżka-przyrodniczo-kulturowa-54

leśna-ścieżka-przyrodniczo-kulturowa-56

Atrakcją ścieżki są również dwa pomosty przy stawie służące przede wszystkim do obserwacji ornitologicznych i badań hydrologicznych.

Biwak – spełnienie naszego wiosennego marzenia

Pomyślano tutaj również o chwili relaksu i zasłużonym odpoczynku, szczególnie po pokonaniu całej leśnej ścieżki przyrodniczo – kulturowej. Wśród tablic informacyjnych umieszczonych na polanie edukacyjnej znajduje się miejsce na biwak. Przygotowane jest palenisko, ławeczki, są też zadaszone wiaty, aby móc się schronić przed letnim deszczem bądź promieniami słonecznymi. Cały teren jest bardzo dobrze zagospodarowany. Znajdują się tu przenośne toalety czy pojemniki z segregacją śmieci.

leśna-ścieżka-przyrodniczo-kulturowa-43

leśna-ścieżka-przyrodniczo-kulturowa-40

Gdy w lutym wyszliśmy na spacer do Parku Młocińskiego w poszukiwaniu pierwszych oznak wiosny, już wtedy zakiełkowało w nas pragnienie rozpalenia ogniska. Niestety mroźne powietrze, które towarzyszyło nam tamtego dnia, powstrzymało nas od spełnienia tego marzenia. Tym razem, gdy dotarliśmy do leśnej ścieżki przyrodniczo-kulturowej i zobaczyliśmy polanę z miejscem na biwak, wiedzieliśmy, że zabawimy tu dłużej.

leśna-ścieżka-przyrodniczo-kulturowa-27

W pobliskim sklepie, zlokalizowanym na głównej drodze naprzeciwko szkoły, zakupiliśmy kiełbaski, chlebek i inne akcesoria potrzebne do rozpalenia ogniska. Na miejscu przygotowaliśmy suche drewno na ognisko. Nie było z tym większego problemu, gdyż polana graniczy z lasem i drzewa jest tu pod dostatkiem. Najwięcej frajdy i zabawy miał nasz starszy synek, dla którego cały proces przygotowania i samego pieczenia kiełbasek był dużą atrakcją. Nie było to pierwsze ognisko w jego życiu, ale chyba pierwsze, w którym tak aktywnie uczestniczy. Dla nas z kolei był to powrót do lat młodzieńczych, kiedy to piątkowe popołudnia spędzało się, nie przed laptopem czy w telefonie, a na powietrzu przy ognisku.

leśna-ścieżka-przyrodniczo-kulturowa-26

leśna-ścieżka-przyrodniczo-kulturowa-28

leśna-ścieżka-przyrodniczo-kulturowa-29

Jeśli na chwilę chcesz przypomnieć sobie stare dobre czasy, a jednocześnie zaplanować ciekawą atrakcję dla swoich dzieci, to koniecznie polecamy zorganizować biwak gdzieś w plenerze. To takie proste, a sprawi wiele radości całej rodzinie.

Podsumowanie

Mamy już wiosnę i z tygodnia na tydzień będzie coraz cieplej. Rozpoczyna się więc sezon na jednodniowe wyjazdy poza miasto. Leśna ścieżka przyrodniczo – kulturowa w Hucie Garwolińskiej to idealna destynacja na taki właśnie wypad. Można ją porównać do otwartej w zeszłym sezonie ścieżki w Pomiechówku, tylko jest ona bardziej dzika i mniej nowoczesna.

Obcowanie z naturą sprawi, że zarówno Ty jak i cała Twoja rodzina poczujecie się wypoczęci mimo aktywnie spędzonego dnia. Nie zapomnij tylko wziąć prowiantu na ognisko. A po tak intensywnym dniu, Twoje wspomnienia będą bezcenne.

Adres Leśnej ścieżki przyrodniczo-kulturowej: ul. Dębowa 9, 08-410 Huta Garwolińska

Zobacz na mapie

Spodobał Ci się nasz artykuł? Jeśli tak, to zostaw po sobie ślad w postaci komentarza lub udostępnij go dalej. Ten drobny gest z Twojej strony będzie dla nas zachętą do tworzenie kolejnych treści. A jeśli chcesz być na bieżąco informowany o naszych nowościach, to polub nasz fanpage i obserwuj nas na instagramie.
8 komentarzy Dodaj swoje
  1. WOW! Jak dla mnie bomba a o tym jak wygląda każe drzewo od środka sama chętnie bym sie dowiedziała 🙂

1. Centrum Edukacji Leśnej mamy na swojej liście, ale minus jest taki, że jest dostępne tylko w tygodniu 🙁 Mamy jednak nadzieję, że uda nam się wygospodarować taki dzień, aby w końcu tam pojechać. Bunkry widzieliśmy przejazdem, jak wracaliśmy z bagien. Uważasz, że warto wybrać się tam z dziećmi?